Ibadah tak pernah membosankan.

إِنَّ أَصْدَقَ الْحَدِيثِ كِتَابُ اللَّهِ وَأَحْسَنَ الْهَدْيِ هَدْيُ مُحَمَّدٍ وَشَرُّ الأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا وَكُلُّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلُّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ وَكُلُّ ضَلاَلَةٍ فِي النَّارِ.

Sesungguhnya sebaik-baik ucapan adalah Kitabullah (al-Qur’an) dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad (al-Sunnah), serta seburuk-buruk perkara adalah yang diada-adakan dan setiap yang diada-adakan (bid’ah) adalah sesat. Dan setiap yang sesat itu ke neraka. – Hadis riwayat Imam al-Nasa’i dalamSunannya, Kitab Solat al-‘Iedaini, no: 1560.

Hari ini adalah hari pertama solat sunat tarawih disempurnakan bagi tahun ini. Solat yang hanya dilakukan pada satu bulan yang dalamnya dipenuhi dengan rahmat dan keberkatan. Tidak lebih dan tidak kurang, segalanya perlu menepati sunnah Nabi s.a.w dan petunjuk Al – quran.

Nabi s.a.w pernah bersabda :

Apabila tiba bulan Ramadan, maka dibukalah pintu-pintu surga, ditutuplah pintu neraka dan syaitan-syaitan dibelenggu. (Shahih Muslim No.1793)

“Diriwayatkan daripada Anas r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Hendaklah kamu bersahur kerana dalam bersahur itu ada keberkatannya” [Bukhari-Muslim]

” Segala amal kebajikan anak Adam itu dilipat-gandakan pahalanya kepada sepuluh hinggalah ke 700 kali ganda. Allah berfirman: ‘Kecuali puasa, sesungguhnya puasa itu adalah untuk-Ku dan Aku memberikan balasan kepadanya karena dia telah meninggalkan syahwat dan makan minumnya karena Aku’.” (Hadist riwayat Muslim)

“Manusia itu selalu dalam kebaikan selama mereka segera berbuka puasa.” (HR Bukhari & Muslim) 

Dari Ibnu Abbas radhiAllahu ‘anhu katanya: “Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam adalah seorang yang paling dermawan, dan sifat dermawannya itu lebih menonjol pada bulan Ramadhan yakni ketika ditemui Jibril. Biasanya Jibril menemuinya pada setiap malam bulan Ramadhan, dibawanya mempelajari al-Quran. Maka Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam lebih murah hati melakukan kebaikan dari angin yang bertiup.” (HR Bukhari)

Dari Abu Hurairah radhiAllahu ‘anhu, bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam telah bersabda: “Barangsiapa yang mengerjakan solat sunnat pada malam bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan hanya mengharapkan pahala dari ALLAH, maka akan diampunilah dosanya yang telah lalu.” (HR Bukhari & Muslim) 

Dari Ibnu Umar radhiAllahu ‘anhu berkata: “Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam selalu beriktikaf pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan.” (HR Bukhari & Muslim)

Demikianlah penjelasan Nabi pada ketibaan Ramadan. Padanya terselit pelbagai amalan, ganjaran dan kelebihan amalan yg tidak dapat diperoleh daripada hari-hari biasa. Mengapa ? Kerana yg demikian itu Allah jadikan suatu kelainan dalam ibadah supaya manusia tidak pernah jemu dengan ibadah.

Andaikata Ramadhan itu sepanjang tahun, pasti sebahagian merasakan jemu dengan tarawih, puasa, sahur, dan iftar. Maka semangat beribadah pun kian pudar lagi lesu. Maka Allah jadikan satu bulan dalam setahun itu bulan yag padanya kelainan dan keistimewaan.

Padanya ada amalan sunat yg lebih2 digalakkan. Padanya ada amalan sunat yg tidak boleh dilakukan pada hari-hari biasa. Padanya ada sahur, ada iftar, ada qiam ramadhan, ada zakat fitrah. Padanya juga ganjaran yang berlipat kali ganda daripada hari-hari biasa. Ia bagaikan suatu kelebihan yg membuatkan diri manusia tertunggu-tunggu dengan ketibaannya.

Ada orang kuat puasanya, tapi kurang solat sunatnya.

Ada orang kuat solat sunatnya, tapi kurang sedekahnya.

Ada orang banyak sedekahnya, tapi kurang bacaan Qurannya.

Maka Allah jadikan Ramadhan ini menggandakan pahala pada setiap amalan yg dilakukan. Dengan itu masing-masing punya peluang dan semangat dalam melaksanakan ibadah yang disukainya. Supaya manusia tidak pernah bosan dengan beribadah.

 

zakat-13

Advertisements

About Peringatan daripada Al-QUran & Sunnah

https://www.facebook.com/groups/PERINGATAN/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s