Simfoni Cinta : Kerana Hijabku, Mahkota Imanku

Image

*** Buku ” Wanita Juga Rindukan Syurga ” dibacanya Raudhah dengan khusyuk tanpa menyedari bahawa anis,rakan sekuliahnya duduk disebelahnya..   ****

Anis : Baca apa tu Raudhah?? Macam xpenah je Anis tengok majalah ni? ?Best k??

Raudhah : ooo..Raudhah tengah baca buku ini (sambil menunjukkan cover page buku Wanita Juga Rindukan Syurga)..Best sangat..(tersenyum Raudhah memandang Anis) ..Sesuai sangat untuk bacaan seorang muslimat untuk pemahaman fikh.. Anis nak baca??

Anis : tak palah..Anis sahaja je nak tahu apa yang Raudhah khusyuk sangat baca..Raudhah…errrr..Anis nak tanya sikit kat Raudhah boleh???

Raudhah : Boleh sangat2 Anis…Tanyala apa yang terbuku di hatimu sahabatku… 

Anis : Sejak Raudhah tukar imej atau lebih tepat sejak Anis tengok Raudhah dah mula pakai tudung labuh ni kan,Raudhah nampak tenang sangat2…senyuman sentiasa terukir di wajah Raudhah..Bleh Anis tahu..apa sebab Raudhah berubah mendadak dan kenapa Raudhah ambil keputusan nak pakai tudung labuh???Sebelum ni kan Raudhah mmg pakai tudung menutupi dada juga..so..xperlula sampai nk pkai tudunglabuh kan????

Raudhah : Banyaknyr soalan anis..mana satu Raudhah nk jawab ni??=) xpa2..Raudhah jawab satu-satu yer…First sekali..Ini bukan imej Raudhah..tapi inilah yang selayaknya kita sebagai muslimat menghijabkan diri kita..hijab ni besar skop dia..Bukan setakat menghijabkan rambut dan badan..malah..yang lebih penting..hati ni yang kena dihijabkan dengan sebetul-betulnya..contohilah akhlak Rasulullah kerana sememangnya baginda merupakan contoh teladan terbaik..eslain itu..kita kena sempurnakan semula ibadah kita..kata nak masuk syurga..  klau nk dapat anugerah dekan pon kita stdy hard core..inikan pula amalan ibadah kita..mestila 4.00 gak kan??hihi..Emm..pasal tudung labuh ni plak..sebelum tu..anis ingat lagi tak terjemahan surah al-ahzab ayat 59??  

Anis : Errr…anis lupa la Raudhah…(tersengih Anis memandang Raudhah)… 

Raudhah : Anis ni..cepat sangat lupa..padahal baru tadi je ustaz ada sebut…Ni lah terjemahannya…

“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. ” ..kan jelas dah Allah berfirman dalam surah al-ahzab..Raudhah nk higlightkan perkataan ni.. cuba paham..”cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal(sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itumereka tidak diganggu” ..

Kalau anis perasan kan..antara wanita yang bertudung labuh ini dengan wanita yang bertudung juga,cuma mereka ni up to date ngn fesyen..yang mana satu nmpak lebih cantik dan sejuk mata memandang??sudah tentula yang bertudung labuh tu kan?mata kita ni anis…mmg fitrahnya lebih cintakan keindahan..lagi satu…mereka yang melabuhkan tudung dan pakai pakian yg longgar ini lebih dihormati hak dan maruahnya..sebab tu la.. wanita-wanita ini mana pernah diganggu dengan mamat-mamat jalanan ..sebab mamat-mamat jalanan ni pun pikir 3-4 kali gak nak kacau wanita-wanita ni..kan janji Allah itu pasti..kan mereka tidak diganggu…  sekarang anis dah nampak bezanya kan??

Anis : ummm..nampak sangat..sekarang barula anis lebih paham maksud terjemahan surah al-ahzab tu… 

Raudhah : ok..untuk soalan anis pasal ketenangan hati raudhah selepas berhijab ni..kan Allah berfirman dalamsurah al-baqarah ayat 38 : 

……maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita”..

Semuanya jelas dalam al-quran..dan Allah memberi petunjuk kepada sesiapa yg dikehendakiNya..Yakinlah dan bersangka baiklah pada Allah selalu yr anis..dan selalulah berdoa supaya hati kita akan diberi petunjuk dan rahmat dari sisiNya..ameen.

Anis : InsyaAllah..umm..lepas dengar penjelesan Raudhah..hati anis tenang sangat..anis pon nk rasa tenang mcmRaudhah rasa..Raudhah bimbing anis yr..anis nk mula dariawal2..

Raudhah : Alhamdulillah..akhirnya terbuka juga hati anis melihat dan memilih petunjuk..  

 

nukilan : nur zinnirah

Image

Advertisements

About Peringatan daripada Al-QUran & Sunnah

https://www.facebook.com/groups/PERINGATAN/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s